Mindenhol azt hallani, hogy munkaerő és szakember hiány van, miközben nincs megfelelő szakemberképzés.
No, de nem ezen akarok keseregni, nézzük, hogy miből lehet választani és itt nem csak a klímaszerelőkre gondolok.
A válság alatt sokan külföldre mentek, páran befejezték a vállalkozást és esetleg szakmát is változtattak, de voltak akik megmaradtak. Ők a maradék akikből válogathatunk, tisztelet a kivételnek, de nagyobbrészt azok akik úgy maradtak a piacon, hogy engedtek az árakból és az amúgy sem magas szolgáltatási színvonalból.
Alapvető problémák a szolgáltató ipar szakembereivel:
- Elérhetetlenek. Az rendben van, hogy amikor hívom éppen vezet, a létrán áll, vagy a boltban fizet, de miért nem hív vissza?! Az e-mailekre válaszolás szintén sok esetben elmarad.
Megoldás: Legyen napi rutin a telefon híváslistájának és az e-mailok átnézése. - Arctalanok. Ha telefonon keresem, nem mutatkozik be, a weboldalán nincs kint a neve és címe, ez nem túl bizalomgerjesztő.
Megoldás: Én egy fényképes bemutatkozó oldalon mutatom meg, hogy ki fogja a klímáját tisztítani. - Ígérgetnek. Mind a felmérés, árajánlattétel és a kivitelezés időpontját illetően számukra vállalhatatlan időpontokat adnak meg, amit aztán képtelenek tartani. Ettől persze kellemetlenül érzik magukat és nekiállnak magyarázkodni, amire valljuk be, senki sem kíváncsi.
Megoldás: Tessék hosszabb határidőket adni, így nem veszti el a hitelességét és az ügyfél is valós dátumokkal tud tervezni. - Nincsenek tekintettel más lakására. Szerencsére már ritkábban fordul elő, hogy egy szakember még a munka felmérésére is koszos ruhában érkezik, de az általános, hogy a retkes utcai cipőjével akar végigtrappolni az ügyfél lakásán.
Megoldás: 70Ft-ba kerül egy olyan műanyag lábzsák ami a létrázást is kibírja és akár többször is használhat. - Az ügyfél problémája, nem az ő problémája. Megteszi amit tőle kérnek, de nem javasol és nem hívja fel az ügyfél figyelmét a kockázatokra, lehetőségekre. Utólag pedig csak ennyit mond "Ja ez ilyen." és "Há' mé' nem mondta?"
Megoldás: Tessék egy kis empátiát gyakorolni, ha nála dolgozik valaki attól mit vár - Nem tudnak magázódni. A második mondat után elkezd tegezni.
Megoldás: Több tiszteletet, az ügyfél nem a McDonald'ses kislány.
A fenti pontokat érdemes átgondolni, hiszen a jelenlegi munkadömping nem fog örökké tartani.
A vásárlók felelőssége:
Nem reklamálnak, pedig sok helyen lehet reklamálni. Lehet mindjárt a vállalkozónál, vagy az interneten, a Google és a Facebook is ad erre lehetőséget, ha ott regisztrálva van a szaki -és ugye ki nincs?- akkor nyilvánosan lehet őt értékelni, oly módon, hogy abba neki nem sok beleszólása marad, legfeljebb egy válaszadás amiben elnézést kér.